KONCEPTET OMKRING APPEN

PROBLEMSTILLING

Kontorudlejningsfirmaet, REPUBLIKKEN, der vægter fællesskab og individet før firma efterspørger:
Hvordan kan Republikken styrke interaktionen mellem medlemmer gennem en ny app?

- Hvordan kan man belønne/aflønne de enkelte medlemmers sparring uden penge?

- Hvordan rapporterer det pågældende medlem udfordringer eller gode råd til andre?

- Hvordan kan det enkelte medlem bytte lokaler/kurser/resourcer via app’en?

- Hvordan kan app’en styrke medlemmernes interne relationer?

- Hvordan kan ny teknologi, som fx beacons, anvendes i Republikkens nye app?

- Hvordan kan de kreative ideer komme rigtig frem inden for kontorfællesskabet?

- Hvordan kan andre apps integreres (fx Apples Sundhed, Spotify)?

PROBLEMLØSNING

Vi vil lave en app, der formår at dække kundens behov i form af noget, som minder om et internt netværk med en faglig vinkel samt en snert af noget socialt.

Vores app vil have til formål at fjerne mellemmandsledet i kommunikationen således, at man nemt og hurtigt kan komme i kontakt med en relevant fagperson, som den enkelte har brug for. Derudover vil det også spare Republikken en masse tid, da de ikke længere fungerer som mellemmand, og skal opsøge fagfolk for deres medlemmere.

Derudover vil vi gøre det nemt og overskueligt at navigere rundt i vores app fremfor den nuværende løsning på websitet, som er meget rodet og uoverskuelig. For at simplificere layoutet vil vi bruge nogle af de tags som enkelte af fagfolkene allerede benytter sig af.

Til sidst, vil vi via denne app skabe et fælles netværk, hvor hver enkelt medlem har en profil med faglig baggrund, tre fremhævede cases eller anbefalinger, som skal være med til at styrke den enkeltes etos og dermed tilliden mellem medlemmerne.

IDÉERNE BAG VORES APP

PAIN POINT

  • Det er svært for medlemmerne at drage nytte af hinandens kompetencer, og derfor bliver det faglige potentiale blandt medlemmerne ikke udnyttet til fulde.

IDÉGENERERING

  1. Socialt netværk mellem medlemmerne. Man kan “booke” hinanden til feedback, samle mennesker etc. At man kan oprette samarbejdsgrupper, uanset hvilke mål medlemmerne i gruppen har.
  2. Socialt netværk med tidligere medlemmer. Da Republikken stadig har kontakt med mange tidligere medlemmer, henviser af og til til de tidligere medlemmer når nogle af fællesskabet ikke har brug for det hjælp de kan få. Det ville være en stor hjælp til nuværende medlemmer hvis en af de tidligere medlemmer har større erfaring og kan hjælpe de nuværende på vej.
  3. Kort over Republikken. Republikken er en stor bygning, og overblikket over bygningen kunne være lidt svært at få fat i. Et kort, der connecter de individuelle medlemmer, så de kan få hjælp af hinanden ved at nævne fx hvad for et område i bygningen de befinder sig i. Der ud fra kortet ville man også kunne se hvad de grupper arbejder med, og om de har brug for hjælp eller assistance til noget.

PROTOTYPE TEST

VALG AF ENDELIG IDÉ

Vi har i gruppen debatteret vores idéer og ud fra det valgt at kombinere samtlige af vores dem i én prototype da vi mener, at de sammen kan skabe rammerne for én samlet app, som kan dække de behov som kunden efterspørger.Vi har valgt at fokusere på én løsning fremfor tre forskellige således, at vi har kunne effektivere den endelige idé.

Derfor har vi kun lavet én prototype som vi har testet, da det var denne kombinerede version som vi har valgt at gå videre med. Efter vi har haft testet prototypen, har vi gennemset videoen og tilrettet vores app udfra feedback og tænke-højt testen på vores testperson.

Vi lavede en hurtig brainstorm på et navn, hvor vi gerne så det startede på 'R' eftersom vi gerne ville inkorporere firmaet logo i app'ens navn således, at der var en connection mellem firmaet og app'en samt, at medlemmerne føler en sammenhæng mellem fællesskabet og vores app.

PAPER PROTOTYPE

News: Testpersonen forstår, at news siden er et sted hvor man kan se det sidste nyheder.

Reach Out: Forstår at det er en side man kan søge hjælp fra medlemmere.

Projects: Forstår, at man kan læse om de projekter der er i gang.

Members: Forstår det uden problemer, at man har en oversigt over medlemmerne og man kan inddele/finde personer efter sit behov.

Messages: Forstår uden problemer, men ønsker at man kan vedhæfte filer og sende direkte til personen.

Profile: Forstår uden problemer.

Reach Out
01:08: “Lige hvad det er, ved jeg sku ikke”
01:12: “Kan jeg lave et opslag til news?”
01:23: “Hvis jeg skal bede om hjælp, kan det være sådan noget?”

Projects
01:41: “Jeg kan skrive til de projekter der er i gang”.

Members
02:12: “Det er alle medlemmer der er herinde”
03:25: “Er det så alt om hende og hendes portfolio og hendes opgaver hun har lavet”.

Messages
03:38: “Det er folk jeg har skrevet med før så”
04:05: “Hernede kan jeg kun skrive til hende, jeg kan ikke sende noget vedhæftet?”

Profile
“04:19: Det må være min egen, hvor jeg kan gå ind og redigere”.

DATAKODNING

DESIGN

Vi har valgt at gøre brug af ovenstående farvepalette. Derudover gør vi brug af én af de blå farver fra Republikkens designmanual.

Vi vil holde os til få farver for at gøre designet så enkelt og brugervenligt som muligt. Appen skal fungere som et internt værktøj for medlemmerne hos Republikken. Designet skal derfor fremstå professionelt og uden for mange forstyrrende elementer. Vi vil også skabe en rød tråd til Republikkens visuelle identitet på deres hjemmeside, facebookside etc.


Vi gør brug af Helvetica, som er en font Republikken selv gør brug af til alle deres trykte publikationer. Helvetica er en letlæselig Sans Serif som derfor også gør sig godt til web.


Ser vi på ikonet har vi valgt at lave en hånd, hvor selve håndfladen er formet som et R. Det refererer både til virksomhedens navn – Republikken - og Reach Out, som vi har valgt at kalde appen. Derudover understøtter håndfladen budskabet bag navnet såvelsom hvad den skal bruges til.

DAILY SCRUM - VLOG

DAILY SCRUM
d. 04.12.17

DAILY SCRUM
d. 05.12.17

DAILY SCRUM
d. 06.12.17

DAILY SCRUM
d. 07.12.17

DAILY SCRUM
d. 08.12.17

DAILY SCRUM
d. 11.12.17

DAILY SCRUM
d. 12.12.17

DAILY SCRUM
d. 13.12.17

ARBEJDSPROCES

REFLEKSION

Opgaven har denne gang været meget mere konkret, da kunden havde specifikke ønsker og krav til produktet. Der fulgte en bedre opgavebeskrivelse med, som har gjort det bedre for os at arbejde med opgaven. Det har været nemmere for os at navigere rundt i de forskellige opgaver der skulle løses. Vi har trukket på vores erfaringer fra vores tidligere App, så vi har haft en bedre fornemmelse for hvordan de forskellige opgaver skulle løses.

Grundet kundens ønsker og krav til produktet og dets indhold, fandt vi hurtigt frem til 3 idéer. De mindede meget om hinanden, og vi valgte derfor at tage elementer fra dem alle 3 og kombinere dem i en samlet løsning.

Vi har gennemgået alle opgaver som afleveringen som minimum skulle indeholde. Dog har vi ikke papirprototyper på alle 3 idéer, da de som nævnt ovenfor minder meget om hinanden.


Daily Scrum:
Vi har som i de tidligere opgaver lavet daily scrum meetings. De har fungeret godt, da vi på den måde har kunnet afstemme hinandens forventninger. Vi har her aftalt hvad vi hver især skulle lave og hvad vi med fordel kunne gennemgå sammen. Vi har haft mindre fokus på videoerne denne gang, da det har været et lidt forstyrrende element for os. Af den grund valgte vi, at vores scrummaster skulle lave videoerne efter mødet, da det fungerede bedre for os.

Trello-board:
Vi har som sædvanligt gjort brug af Trello. Det er et værktøj der har fungeret godt i gruppen, da det giver et godt overblik over de enkelte opgaver og hvor langt vi er i processen.

Burndownchart:
I forhold til sidste opgave, har vi været mere præcise med vores burndown chart. Det giver et godt visuelt overblik og viser hvordan arbejdet er skredet frem.

GRUPPEMEDLEMMER

BENJAMIN

  • Mobil: +45 31 36 92 96
  • Mail: benj2911@stud.kea.dk

MAIDE

  • Mobil: +45 42 15 46 43
  • Mail: maid0024@stud.kea.dk

MARÍ

  • Mobil: +45 27 89 69 09
  • Mail: mari48v8@stud.kea.dk

MINDAUGAS

  • Mobil: +45 30 22 82 22
  • Mail: mind0004@stud.kea.dk

NANNA

  • Mobil: +45 51 18 83 98
  • Mail: nann2357@stud.kea.dk